Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Dutch User Group

Posted by Joost 
Dutch User Group
November 12, 2007 05:35PM
Hi Sebastian,

I know there are a few other people from Holland around working on repstraps including myself, so I would like to have a Dutch Reprap User Group as well (and no, I do not think we should use the D.R.U.G abbreviation, even though that might be associated with our liberal policies on this matter ;-)

Thanks in advance,
Joost
Re: Dutch User Group
November 12, 2007 06:21PM
Forum created. Let me know if I botched "Dutch RepRap Gebruikersgroep".

Please hop in and introduce yourself. You're also welcome to announce the group on the builder's blog:
builders.reprap.org
(or not, everyone else has ignored that little note).

Google reports that Holland at the very least this robotics club:
[members.tripod.com]

and at least one Dorkbot group:
[dorkbot.org]
(along with numerous electronic art institutes and groups I can't be bothered to research and enumerate without first learning dutch.)

And a few people from a dutch version of CNC zone:
[www.cnczone.nl]

You may want to see if they're interested.

Good luck!
This thread will self-destruct after a few days of inactivity.
Re: Dutch User Group
December 30, 2007 02:36PM
Hello,

just read some things about the reprap machine and I am willing to build one and also are willing to give you Dutch a head start in making critical components. I am having a FDM Titan for PC-material to make strong critical component for the device. This machine may be an "Adam" to the dutch reprap children (or others) (www.rapidprototyping.nl)

Where do I download 3dfiles to build my own machine?

Best regards,
Re: Dutch User Group
February 25, 2008 10:51AM
Great, would be nice to have a Dutch RepRap User Group. Lol @ the abbreviation!

I could host the website for free (including .nl name). For the maintenance of the site I'd like some help because I'm already too short on time smiling smiley

www.reprap.nl already exists and is a nice blog by a reprapper.

By the way: I think the RepRap idea and open sourced (fabrication) hardware is really wonderful.
Re: Dutch User Group
May 28, 2008 01:08PM
Hello,

I'll first introduce myself. My name is Jitze Bassa, and I'm a student Integrated Product Development at the Hogeschool Utrecht.

As a project for school my collegue student and I would like to work on the RepRap to improve its specifications.

At this moment we don't know yet what our goal will be. Most happenly we will work on a new toolhead.


Do you know if there are any RepRaps operational in the Netherlands? It would be helpful for us if we can look there, and eventually get the parts that te RepRap can make itself.

Are there other Dutchies working to improve the RepRap? And can we maybe help each other?
Anonymous User
Re: Dutch User Group
May 28, 2008 04:31PM
Hi all,

When i was reading about this project.... i only could do one more thing.
build one. this are my first steps into a 3d environment.
While time is a issue, i'm making my first steps into this world and just ordered all the electronics (finding the right components is hard in NL), so now only the mechanics. i guess i work on a repstrap first.

Enjoy building
Flos

If you miss a piece of a chessboard who cares you just print a new one.
Re: Dutch User Group
June 09, 2008 07:20AM
Hey there,

Do anyone of you guy's succeeded in the build of a RepRap (thats fully functional) in the Netherlands?

If so, where did you find the retailers that sell the parts here? (since importing takes too long for me, yeah I'm a bit impatient.)

And can any of you build the plastic parts and sell them to me for a fair price (labor and material costs).

After I'm set and ready to go I can help improve RepRap to the next stage and make it better accessible for people (like me actually).

Groeten
Alycan.
Re: Dutch User Group
June 10, 2008 10:40AM
Hallo Alycan en Jitze en anderen,

Ik ben een student informatiekunde en ondernemer en woon in Tilburg. Ik heb een RepRap gebouwd en hij werkt. Heb er ongeveer 3 weken over gedaan. Met al het video's opnemen en bloggen niet meegeteld is het 2 weken werk voor mijn eerste RepRap. De 2e zou ik zeker wel in 1 week kunnen maken. Momenteel heb ik wel een probleem met de aanstuur-electronica (generatie 1). Omdat ik veel er aan heb zitten sleutelen zijn een aantal problemen ontstaan. Omdat ik momenteel weinig tijd heb (nog 1 tentamen en ga bijna op vakantie) is de RepRap nu een tijdje 'down'. Ik heb een set generation 2 electronica besteld en ook ABS plastic waar je de mooiste resultaten mee zou moeten kunnen behalen. Ook schijnt generatie 2 electronica betere kwaliteit mogelijk te maken (minder haperingen) dus wil ik de gen. 1 electronica even laten zoals het is (niet goed werkend).

@ Meeten: Mochten jullie liever wat kosten besparen dan kunnen we best een keer samen bestellen en elkaar ontmoeten. Het lijkt me sowieso leuk om face-to-face met wat mensen te ontmoeten en misschien wat te demo'en...

Ook kan ik wel wat plastic met jullie delen tegen (netto) kostprijs zodat jullie twee varianten hebben om mee te experimenteren. Als jullie bij mij langskomen kan je een wat mij betreft mee eten en een biertje pakken.

@ Onderdelen printen: ik hoop dit binnenkort te kunnen en zal ook zeker aan de RepRap etiquette willen voldoen. Kortom ik wil best de onderdelen voor je printen. Het zijn er nogal veel dus het is wel wat werk, dus ik zou het wel HEEL tof vinden als je dan ook voor 2 andere mensen wilt doen. In principe heb ik al wat onderdelen geprint (zie mijn blog), deze waren wat makkelijker en onnauwkeurigheden waren niet zo problematisch. Ik gebruikte wel HDPE, ongeveer het moeilijkste plastic. Dit was destijds het enige wat beschikbaar was in de RRRF shop.

@ Jorn Berends: wauw, dat is een heel gaaf aanbod. Als ik dat eerder had gezien zou ik daar zeker op ingegaan zijn. Misschien om ooit eens een paar onderdelen te printen die mij nog niet lukken... maar ik ga het natuurlijk eerst wel zelf proberen.

@ spullen bestellen: Ik heb besteld bij:
- Hornbach bouwmarkt: bouten, moertjes, staven, draadstangen + gereedschap
- RRRF: PCBs voor electronica, thermistor, e.d.
- BitsFromBytes: extruder kit + stepper motoren, moulded parts ze verkopen nu laser-cut acryl, is 'anders' dan hoe een ge-reprapte reprap er uit zou zien

Dus neem gerust contact met mij op, ook via reprap (apestaartje) erikdebruijn.nl

Hopelijk krijgt RepRap een goede ondersteuning in Nederland...

Groetjes terug,

Edited 1 time(s). Last edit at 06/10/2008 11:36AM by ErikDeBruijn.


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
July 14, 2008 03:24PM
Hi guys!

Leuk om te zien dat de Rep ook rap zijn intrede maakt in Nederland, een super boeiend innitiatief met eindeloos veel mogelijkheden!

Ik kom uit Utrecht, ben zelfstandig ondernemer en heb een kantoortje bij Cube (voor oa. technische Hogeschool Utrecht studenten vast wel bekend).
Het is mijn bedoeling om een Reprap te bouwen in samenwerking met het pas in Utrecht geopende fablab - Protospace.
Op dit moment wordt het een Plyrap, multiplex kost niets en wordt als boter gesneden door de laser cutter.

Groeten,

Paul van Garderen
Re: Dutch User Group
July 15, 2008 02:50AM
Hallo Paul,

Ah, een plywood RepRap. Ben trouwens wel benieuwd of het betaalbaar is om een laser in een RepRap te zetten... zou moeten kunnen, of worden veel laser-cutters optisch bestuurd? Ooit gelezen dat bluray lasers behoorlijk op te voeren waren (je kon er balonnen mee laten knappen van een afstandje). Misschien kan je er ook wel plastic plaatmateriaal mee snijden?

Waarin 'onderneem' je? Ik in de ICT, wij leveren 'servercapaciteit als water uit de kraan' (zie [www.BudgetDedicated.com] )


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Hello, I am very interested in building one of these machines. Is there someone in Holland with a working one?....
Can you advise on best way to get parts including the plastics?
I saw that the electronics and some parts are available online via reprap shop but i am a bit confused as how to get the rest of the parts...
Can someone share some info on building this?
Many thanks
Dimitrios (somewhere in east Netherlands)
Re: Dutch User Group - I really want to build one!!!
November 10, 2008 08:18AM
Dimitrios: The east, somewhere near Enschede perhaps? I come there every month or so. Maybe at some point we can arrange something if you're serious about this.

I've built one. I'm building a few (about 5) RepRaps with a group in FabLab Utrecht on monday evenings. If traveling isn't a problem (OV?) then you could join. Please inform with me if you want to join. I will post results on my [blog.erikdebruijn.nl]

If you want to join, today is the day to tell us...


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
November 21, 2008 12:48PM
heren,

ik ben door Erik de Bruijn op het spoor van de raprep gezet, en als een van de eerste en oudste Linuxgebruikers in de NL is het Open Source idee me niet vreemd.

Mijn vrouw studeert aan de Rietveld en werkt in glas. Dat houdt vaak in dat kleine onderdeeltjes/figuurtjes in lost wax moeten worden gegoten: de Raprep zou prima de waskernen kunnen leveren. We overwegen dus om ook aan een raprep project te beginnen.

Paai
Botten etc.
December 01, 2008 06:09AM
Een van de dingen die je heel mooi met een raprep zou kunnen maken zijn botten van niet al te grote dieren. Zou er niet ergens een database zijn met 3D reconstructies van bijvoorbeeld schedeltjes?

Paai
Re: Botten etc.
December 01, 2008 06:22AM
CT / CAT scans zijn er genoeg, maar ik nog nog niet zomaar een archief/library met bestanden vinden. Natuurlijk zijn die er wel, maar het is vooral een kwestie van de juiste persoon benaderen. Als je op CAT scan en animal zoekt schotelt google je uiteraard alleen katten voor. Een mooie Information Retrieval casus...

Paai: Als je wilt instappen met het bouwen van RepRaps op de maandagavonden, neem dan even contact op met mij en/of Siert Wijnia. Hij is lab-manager van protospace. Protospace ondersteunt deze workshop, maar vraagt daarvoor 20 euro per avond. Omdat de anderen al even bezig zijn moet er even overlegd worden of later instappen mogelijk en wenselijk is. Ik kan me voorstellen dat het niet zo'n probleem is, maar ik beslis daar niet in mijn eentje over.


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
December 02, 2008 05:31PM
Dag reprapers,

ik volg het reprap project nu al ongeveer een jaar. En het lijkt echt wel schot in de zaak te komen.

Zelf ben ik ook begonnnen aan een reprap-achtig iets. Daar van staan al enkele foto's en filmpjes online: www.coded.be
Het toestel is echter, bij gebrek aan volwaardig materiaal, een beetje rammelig.

Nu vroeg ik me af, waar raden jullie aan om het best een volledige reprap van daan te halen? Voor de elektronica lijkt rrrf.org me duidelijk, maar voor de mechanische onderdelen?

@Erik: Hebben jullie al een producerende RepRaps? Ik ben zeker en vast ge
Re: Dutch User Group
December 03, 2008 03:18PM
Hoi,

Hier bij mij heb ik hetzelfde probleem. Ik woon zelf in Tilburg, maar zit in Antwerpen op school, voor de opleiding productontwikkeling. Zelf zou ik heel graag zo'n reprap willen hebben, aangezien de printer bij ons op school alleen maar in gips dingen kan produceren en ik soms iets stevigers in mn handen wil hebben. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is om een reprap in gips te produceren... Wil geen problemen achteraf krijgen met een kapotte reprap en geen vervangmateriaal...

Ik zit te denken om de kit van bytes to bits te kopen en daarnaast ook de bijbehorende elektronica, maar als er iemand is die me sneller op weg kan helpen zou ik het graag willen horen.

Eventueel ben ik ook bereid om Batist te helpen met zijn reprap als die van mij een mooi shotglaasje kan produceren winking smiley
Re: Dutch User Group
December 04, 2008 04:52AM
@ Batist: Gaaf dat je een RepStrap aan het bouwen bent. Ben ook benieuwd naar jouw oplossing, omdat je een boel dingen anders hebt aangepakt. Daar kunnen interessante ideeen uitkomen. Ik ga in ieder geval je FabLab goed in de gaten houden. Misschien kunnen we je zelfs een keer uitnodigen bij Protospace in Utrecht, dat jij bijvoorbeeld je reiskosten vergoed krijgt. We gaan een keer een hele dag er aan werken in plaats van een avond. Ik zal het voorstellen dan overleggen we het even. Laat maar even weten of je dat ziet zitten.

Ik houd lijstjes bij met FabLabs in de Benelux regio. In Belgie heb je ook een 'fablab'. Deze heet heet Technopolis: [www.technopolis.be]
Naast FabLab is het volgens mij ook een educatief centrum.


@ Mr Seeker:
> Hier bij mij heb ik hetzelfde probleem. Ik woon zelf in Tilburg ...
Kom gerust eens bij mij langs, dan zie je de RepRap meteen in het echt. Ik PM je mijn adres wel even.

> Wil geen problemen achteraf krijgen met een kapotte reprap en geen vervangmateriaal...
Als wij beide een RepRap hebben kunnen we op een gegeven moment vervangende onderdelen printen voor elkaar, mocht een van onze printers offline raken!

Ik zou als ik jou was eens een keer met mij mee gaan naar Utrecht naar de Protospace groep. Ik rijd toch al die kant op (meestal met de auto zodat de RepRap mee kan), dus als er iemand extra in de auto zit vind ik dat alleen maar gezellig! Je kunt de bits from bytes kit kopen, maar de meeste van die onderdelen zijn goedkoper los te kopen en te laser cutten in het fablab. Het fablab vraag wel een vergoeding van 20 euro per maandagavond dat we er werken. Je kunt dan onbeperkt van alle voorzieningen gebruikmaken (excl. materiaalkosten) en er zitten bijvoorbeeld ook consumpties bij (kunt gewoon drinken/koffie/thee pakken). Bovendien is het een unieke kans om dit in het bijzijn van een flinke groep mensen (7 personen meestal) met verschillende achtergronden te doen. Persoonlijk vind ik het ook een hele gezellige groep en kijk ik steeds uit naar de maandagavonden.
Het lijkt me heel gaaf om een productontwikkelaar in spe in de groep te hebben!


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
February 03, 2009 04:04AM
Hey fijn om te horen dat er ook al een B.R.U.G is.
Over mijn 'Hoe en Waarom' ivm RepRap, mijn intro postje staat hier: [forums.reprap.org]
Ik zit zelf in Antwerpen maar werk Parttime in Eindhoven. Ik ga een reprap bouwen adhv de Bits from Bytes kit. Ik was ook al aan het denken om maandagavond naar protospace te gaan vanuit Eindhoven (super gezellig daar) en dan rij ik terug naar Antwerpen. Zou wel leuk zijn om regelmatig samen te komen met de BeNe(Lux?) reprappers.
@Erik: staat het plan nog om een website op te richten? Heb reprap.be al even vastgelegd, was maar 4
Re: Dutch User Group
February 03, 2009 04:42AM
Hey Dries,

Heb even contact opgenomen over reprap.nl. Mogelijk willen ze hem een nieuwe beheerder geven die de site weer nieuw leven inblaast. Het zou leuk zijn! Misschien kunnen we dan ook Nederlandstalige documentatie op gaan zetten, hoewel dat dan wel goed onderhouden moet worden (kan voor reprap.be en reprap.nl samen, natuurlijk). Ik kan overigens reprap.be voor je hosten (gratis). Ik draai al een server voor de RepRap community en daar kan het makkelijk bijop.

Over het samenkomen: dat lijkt mij ook super leuk! Als er wat vaart achter de fablabs Eindhoven en Tilburg komen dan kan dat een mooie plek zijn. Utrecht is misschien een beetje ver voor sommigen, maar is een optie.

Groet,

Erik


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
February 03, 2009 07:00AM
Zeg unfold, waar ergens in Antwerpen woon je? Want dat zou voor mij dus heel erg handig zijn, want dan heb ik iemand waar ik op de maandagavond mee terug naar belgi
Re: Dutch User Group
February 03, 2009 08:41AM
unfold Wrote:
-------------------------------------------------------
> @Batist: Gent! Als ik nog eens richting Reprappend
> Nederland rij kun je wel meerijden.

Prima, daar zal ik je aan herinneren :-)

Leuk om te zien dat de RepRap community echt zeer snel groeit!

Als iemand me een database en een ftp account geeft kan ik daar wel vrij snel een Drupal website op zetten. Drupal is zeer handig voor degelijke projecten, het is zeer eenvoudig om gebruikers te te voegen, blogs te agregaten, enz...

Ik heb trouwens ook een "version 3", via unimatic besteld. Eind maart zou die toekomen, en ik hoop dus eind april in productie te gaan :-).


[www.coded.be]
Re: Dutch User Group
February 04, 2009 12:39PM
Website klinkt goed, zou idd leuk zijn om een eigen site te hebben. Ik had .be al geregistreerd maar kan de dns wel naar Erik pointen. Ik zou .be en .nl gewoon hetzelfde maken. Batist, jij wil al een site opzetten, kan het ook aan een student van mij vragen. Maar stel voor dat we dat bespreken bij de eerste pint/pils die gedronken wordt bij de eerste bijeenkomst van de bourgondische reprapgroep smiling smiley

@batist & Mr.Seeker: Oppassen dat ik niet teveel beloof, mijn auto heeft maar twee zitplaatsen... Maar kan soms wel een andere lenen. Ik woon /werk trouwens vlakbij Berchem station. Zal eerst ook eens bij Siert polsen of we daar terecht kunnen.

@batist: zag op coded.be dat je arduino les gaat geven, grappig ga het over twee weken ook geven aan mijn studenten smiling smiley Had het al eens in een workshop gedaan maar nu zit het in een keuzevak. Doen jullie ook koppelen met software met arduino als hardware interface. We zitten nog wat in dubio omdat studenten wel flash kunnen maar die koppeling is alles behalve handig.

groeten,
dries
Re: Dutch User Group
February 04, 2009 02:02PM
Zijn er mensen die naar Fosdem gaan volgend weekend?
PM anders even jullie GSM's nummer (mobieltjes voor onze noorderburen ;-)), dan kunnen we daar afspreken. (Ik ga zondag.)

@dries: Ja inderdaad, 4 maart (ipv 18maart), zal ik een workshop geven. Het is wel redelijk basis, omdat het ook de bedoeling is dat mensen zonder enige voorkennis er kunnen aan deelnemen. Er worden zo'n 15 Arduino kits aangekocht, en die kunnen de studenten dan ter plaatse aankopen als ze het leuk vinden. (Zoniet worden ze gebruikt in andere workshops.)
Die workshop gaat uit van WVS@HoGent (Werkgroep Vrije Software), waar ik lid van ben. Ik vond het wel eens tijd worden dat er ook over Open Hardware gesproken werd smiling smiley


[www.coded.be]
Re: Dutch User Group
February 05, 2009 05:57AM
nop, ik ga niet naar fosdem.

Wel slim om meteen een hoop arduinos te kopen. Wij zitten nu met verschillende modellen. Iedere keer weer "zij die op hun PCB niet Diecimila hebben staan moeten op de reset knop drukken" en "ow, nee sorry daar moet je zelf een ledje in steken dat ziet niet op de pcb" smiling smiley
Re: Dutch User Group
February 17, 2009 02:35PM
Hoi allemaal!

Sinds ik hoorde van de reprap ben ik totaal verkocht en moet ik er zelf ook een bouwen.

Ik zal me even voorstellen:

Ramon, 23, Zaandam
Fanatiek 3D modeler, techhead, IT-er

Ik heb een "want to buy" in het hoofdforum staan, het is de moeite waard om hem even te bekijken smiling smiley

Hebben jullie nog bijeenkomsten o.i.d. waar er onderdelen geprint worden e.d.? ik zou graag mijn models willen loslaten op zo'n ding en wat real-life voorbeelden willen zien.

Gr!
Re: Dutch User Group
February 27, 2009 06:23PM
Hoi Sicarius,

Join the club!

Ben hier ook nog niet zo lang smiling smiley. Er worden nog niet veel onderdelen geprint in NL, wel gelaserd of gegoten. Er is veel meer vraag dan aanbod dus as je geen succes hebt met "want to buy" dan maar handen uit de mouwen of een kit bestellen bij een van de leveranciers op de reprap wiki site.

groeten
Re: meeting
September 30, 2009 07:50PM
heyy mensen ik ben nieuw hier en ben zeer ginteresserd in de raprap. ik kom uit Zaandam ook. @ ramon mss kunnen we een keer afspreken? ik zou niet weten waar ik moet beginnen. hoe te bouwen? waar in nl onderdeleen halen? welke source code voor rr besturing? graag hoor ik jullie hierover. ps ik heb een websit als iemand een subomein erop wilt beheren, of meerdere mensen dat samen kunnen doen. zou ik een sub-domeiin aan willen maken gratis voor reprap. thx alvast.
Re: Dutch User Group
September 30, 2009 11:13PM
hallo allemaal,
misschien word het tijd dat ik me hier ook eens ga voorstellen.

mijn naam is Dennis en woon al veel te lang in capelle (naast r'dam).
ik ben nu bezig met het maken van een mc-wire repstrap om de onderdelen voor m'n reprap te printen.

het project liep tot een paar uur geleden erg voorspoedig.
alle benodigde pcb's zijn opnieuw gedesigned zodat ik ze zelf kon etsen.
pcb's geëtst, gesoldeerd en getest.
mc-wire gemaakt.
alles gemonteerd.
firmware geüpload en voila, een groot fiascosmiling smiley

morgen ga ik n's uitzoeken wat er aan de hand is, nu eerst maar eens slapen.


ik ben niet zo'n youtube web 2.0 mens, maar ik zal binnenkort ook eens wat foto's en filmpjes online zetten. in ieder geval is het altijd leuk om gelijkgezinden te ontmoeten al is Zaandam een beetje ver weg.
Re: Dutch User Group
October 01, 2009 04:50AM
leuk om te lezen, succes met je firmware!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login