Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

drivers afstellen

Posted by bartch 
drivers afstellen
May 12, 2013 04:02PM
hallo allemaal,
ik heb onlangs het megatronics-bordje aangeschaft samen met de redelijk nieuwe drv8825 drivers voor mijn prusa i3. Zou iemand mij aub een eindje op weg kunnen helpen . Ik snap niet zoveel van de uitleg die ik her en der op internet kan vinden mbt het afstellen van de current limit. Je moet ergens geloof ik het voltage of amperage meten, maar ik heb geen idee hoe en waar (de multimeter moet ergens in serie worden gezet geloof ik). En hoe weet ik wat de juiste current limit is? Ik heb 2.5A stappenmotoren.


alvast bedankt,
groeten
Bart
Re: drivers afstellen
May 12, 2013 05:02PM
Weet zelf ook niet precies hoe het moet, ik heb gewoon de motoren aangestuurd en de potmeters voorzichtig omhoog gedraaid tot de motoren vloeiend liepen. Als ze nog eens haperden zette ik de potjes nog iets hoger, maar altijd op het minimale vereiste ingesteld. Nu raad ik je dit niet aan, want ik weet niet hoe die drivers van jou werken, maar bij mijn pololu's kon dit prima.

Echter moet ik je wel aanraden om koelelementjes op de steppers te zetten, en een cooling fan continu je stepper drivers te laten koelen, ik kan niet printen zonder een cooling fan, want ik heb ook 2.5 amp stepper motors en de pololu's die ik zelf gebruik zijn gemaakt voor 1.5 amp zonder koeling fan, maar daarboven heb je echt een fan nodig die koele lucht over je stepper drivers blaast. Mijn drivers zijn gemaakt voor max 2 amp, dus 2.5 amp stepper motors is een beetje teveel. Volgende motors die ik koop worden 1.8 amp of iets dergelijks.

Ben erg benieuwd naar jouw bordje, las vandaag voor het eerst over megatronics, dom want ik heb zelf net een arduino met ramps besteld... En G3D drivers, die zijn dan wel weer 'state-of-the-art'.

Misschien dat iemand anders je een zinvoller antwoord kan geven. Ohja, en pas op voor kortsluiten! Ik gebruik een keramische schroevendraaier om de potmeters te stellen, een ijzeren schroevendraaier hoef je maar even naast het potmetertje te steken en je maakt al perongeluk sluiting. Poef! winking smiley

Succes!
Re: drivers afstellen
May 12, 2013 05:41PM
bedankt voor je antwoord. ik denk dat ik het ook maar zo ga proberen. Je kan het schijnbaar ook precies uitrekenen via een formule en via voltagemeting, maar zo zou het ook moeten lukken. Wat ik me wel afvraag is of het niet link is om de potmeter te verdraaien als er spanning op staat, volgen mij raden ze dat af.
ik zal mijn bevindingen wel melden hier. Ik ben ook van plan deze drivers te gaan gebruiken voor mijn cnc freesmachine. Deze heeft 3A stappermotoren en heeft nu te lichte drivers van 1.5 A waardoor ik wel eens stappen verlies.
goede tip van dat schroevendraaiertje. misschien kan ik er een van ABS printen.
grt
Bart
Re: drivers afstellen
May 12, 2013 06:13PM
Als je op die manier begint moet je de potmeters dus eerst helemaal terugdraaien. Maar je kan ook even afwachten tot iemand je kan helpen met het uitrekenen van je Vref, het schijnt wel beter te zijn voor de machine om het exact af- te stellen.

Jouw stepper drivers kunnen wel meer leveren dan die ik heb:
Quote
Power dissipation considerations
The DRV8825 driver IC has a maximum current rating of 2.5 A per coil, but the current sense resistors further limit the maximum current to 2.2 A, and the actual current you can deliver depends on how well you can keep the IC cool. The carrier’s printed circuit board is designed to draw heat out of the IC, but to supply more than approximately 1.5 A per coil, a heat sink or other cooling method is required.







bartch Wrote:
-------------------------------------------------------
> bedankt voor je antwoord. ik denk dat ik het ook
> maar zo ga proberen. Je kan het schijnbaar ook
> precies uitrekenen via een formule en via
> voltagemeting, maar zo zou het ook moeten lukken.
> Wat ik me wel afvraag is of het niet link is om de
> potmeter te verdraaien als er spanning op staat,
> volgen mij raden ze dat af.
> ik zal mijn bevindingen wel melden hier. Ik ben
> ook van plan deze drivers te gaan gebruiken voor
> mijn cnc freesmachine. Deze heeft 3A
> stappermotoren en heeft nu te lichte drivers van
> 1.5 A waardoor ik wel eens stappen verlies.
> goede tip van dat schroevendraaiertje. misschien
> kan ik er een van ABS printen.
> grt
> Bart

Edited 2 time(s). Last edit at 05/12/2013 06:14PM by Ohmarinus.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login