Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper

Posted by logicron 
3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
January 12, 2014 07:24AM
Hej

Kan se att trådarna på forumet inte är så aktiva, så jag tänkte att jag skriver en ny tråd kring min Reprappro mono mendel 3D printer.

Någon annan som har en också? eller annan 3D skrivare?

Själv befinner jag mig i malmö och hade tyckt det var kul att dela lite erfarenheter och kunskaper med andra männsikor (självklart från hela landet)

Håller själv på att modda min lite och sätta andra munstycken och extruders på den.

Skriv en rad och dela med dig smiling smiley
Re: 3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
January 14, 2014 05:11PM
Hej
Jag har samma maskin, men jag har inte modefirat något ännu. Har inte tyckt att det har behövts göras något akut.
Printade en hållare för en indukatorklocka för att rikta in bordet. I början använde jag den men nu viker jag remsa av A4 skrivarpapper lite förskjutet så jag kan kolla att 1 papper går under och 2 går inte. Funkar nästan lika bra och går snabbare.
Har haft lite skruvar som lossnat pga att jag har dragit dom lite får dåligt vid monteringen.
Största problem jag har är att få bitarna att sitta på bordet, speciellt om dom är långa. Använder Kepton tape, och tvättar med aceton innan print.
Har 55 gr varmt på bordet när jag börjar print, efter första varvet drar jag ner till 40gr. Brukar börja printen med 205 gr så bottenskiktet blir fint sen minskar jag till 190-195 beroende på hur masiva bitarna är.
Har bara printat PLA och det som var med till maskinen tyckte jag funkade bättre än det som jag köpt av.
Valde det billigaste ( vilket säkert var fel, man får vad man betalar för) Tror det kallades CMR hos Creativ Tools
En rulle var trasslig i början, tråden gick om lott så jag var tvungen att ta ur den och reda ut o ladda om.
Ritar i Solid Works vilket inte funkade först men sen laddade jag hem Netfab Basic program och redigerade om filerna i
Sen har det funkat bra med det.
Attachments:
open | download - IMG_1951_1.jpg (174.2 KB)
open | download - IMG_1948_1.jpg (92.6 KB)
Re: 3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
January 15, 2014 09:20AM
Nej håller med om att skrivaren är mycket bra som den är!

Men kan inte låta bli att modda lite och prova på andra sakersmiling smiley

Jag kalibrerar alltid med papper tycker det är absolut lättast och snabbast. Använder dessutom kepton tape och aceton innan print. Hade också problem med att få stora objekt att fastna men det visade sig vara värmen som inte var tillräcklig.
Ett annat trick jag lärt mig är lös upp lite abs plast i aceton och gör det till en "gegga", lite flytande och applicera ett tunnt lager av detta på din hotbed. Utskrivningen kommer sitta bra med det!
Jag har skrivit ut i både ABS (110 grader hotbed och 230 grader hotend) och i PLA (60 grader hotbed och 200 grader hotend). PLA är definitivt mycket enklare att hantera.
Trassliga rullar har jag också varit med om ett par gånger. Klagade hos min leverantör och fick dem ersatta.
Är helt ny i 3D design så sitter mycket med tinkercad som är super enkelt.

Kul att höra där finns fler därute med samma skrivare!
Re: 3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
April 06, 2014 05:36AM
Om andra också vill skaffa sig en RepRapPro Mono Mendel så finns den på lager i Malmö just nu.

Kolla mer på hemsidan RepRapPro.Me

Visar gärna hur den fungerar och hjälper gärna med bygget!
Re: 3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
April 22, 2014 05:24PM
Tjena, jag har varit med och byggt en från kit: Hilda Den är inte moddad alls. Sen har jag sourcat och byggt en själv: Gomle Den har jag moddat på de två sätten som föreslogs på Reprappros wiki, satt på en kylfläkt och flyttat extrudern. Fläkten inebar en fantastisk förbättring av utskriftskvalite/hastighet, flytten av extrudern gav 2 cm extra utskriftshöjd utan att inebära några uppenbara nackdelar =D

Fläkt som kyler utskrift
Ny extruderposition

Har en Huxley hemma som har fått utbytt sina z-motorer mot några mindre. Både för att det blev snyggare och för att originalmotorerna kunde användas till att bygga en ny Huxley winking smiley Funkar utmärkt, går säkert bra på Mendel också. Kom ihåg att anpassa strömmängden som skickas till de nya motorerna innan ni testkör.

Har sourcat och byggt en Huxley till samt arragerat Ormerod/Huxley-workshops med hardware från kit. Ormeroden är just nu sjuk. Den vill inte värma hot-enden, och om det är et brott någonstans måste det vara i kretskortet, allt annat är kontrollerat med multimeter. Någon som upplevt något liknande?

Edited 1 time(s). Last edit at 04/22/2014 05:52PM by tobben.


torbjornludvigsen.com
Re: 3D Printer RepRapPro - Erfarenheter och kunskaper
April 23, 2014 10:57AM
Ser ut som om du har en del erfarenhet med Mono, Tri, Huxley och Ormerod smiling smiley Kul att höra! var i Sverige befinner du dig?

Ser att du kör stora nema stegmotorer vad är det för model på dem?

Hade också haft samma nerkylning som du, nu har jag denna som riktar luftstömmen lite mer fokuserat.

Ditt problem låter som kretskortet om allt annat testat, kan du se något fysiskt problem vid hot end kontakten? Har inte upplevt det själv.

Har startat en Google + sida för Reprap entusiaster i Sverige, joina oss och sprid kunskapen smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login