Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Svenska användare

Posted by robin.hagman 
Re: Svenska användare
April 13, 2012 09:57AM
ja, jag själv går CAD-tekniker utbildning och håller på med Inventor, och det är i mitt tycke löjligt att dom inte har riktiga ritningar osv,

Det är som du säger, man vet inte vilket uppsåt på mått dom har.

Men Iställer så är ju deras synpunkt ganska resonabel att, detta är ett open-source project, alla gör det "for free" ingen som har råd eller lust att låsa in sig i ett filformat som ägs av Autodesk eller SW..

Vilket är förstårligt.

Jag har byggt hela Prusa Mendel i 3D för ett skol-projekt jag har, men dessa filer är inte 100% enligt måtten som ska vara, men dom är gjord och sammanställd i Autocad Inventor, vill du ha alla dessa filer kan du få om du vill.. Det är trots allt Open-source.
Re: Svenska användare
May 01, 2012 05:06PM
Jag har hittat en hel del filer på grabcad.com, men det var STEP-filer och Inventor 2012. Och jag har fortfarande bara 2011 installerat eftersom mina kunder använder det.

Nåja, jag känner att det kanske inte är så stor mening med att rita av befintlig Prusa nu när det visar sig ändå finnas en hel del underlag där ute. Så jag tänker nog hoppa till steg 2: förädla. Det finns en hel del detaljer som jag tycker inte ser så eleganta ut, i alla fall på min byggsats.

Jag har nu byggt ihop min Prusa Longboat rent fysiskt, jag får den bara inte att kommunicera med min laptop. Inte med Ubuntu, inte med Windows 7. Jag skall fixa en XP. Kan vara det javabaserade programmet som bråkar. Jag famlar litet.
Re: Svenska användare
May 01, 2012 07:18PM
Man kan annars öppna .stl filen i Blender och se avstånden där... smiling smiley
Re: Svenska användare
May 03, 2012 06:02AM
Jag kan öppna STL-filer i ProE och Inventor också och mäta, men då STL egentligen bara är en klump med polygoner så går en del information förlorad. Kurvor blir kantiga, runda ytor blir facetterade och det blir svårt att mäta sig till var deras centrum är.

Och då råkar man ut för sådant som "Skall det verkligen vara 59.7 mm här? Är det tänkt att vara 60 mm eller är det resultatet av nån radie gånger nån vinkel nånstans?" vilket är frustrerande. Med "riktiga" modeller och ritningar sätter man normalt ut funktionsmått.

STL-filer lagrar såvitt jag fattat bara koordinaterna för det moln av vertex som bygger upp polygonerna. Ett hål kan i värsta fall vara typ sexkantigt, och hur mäter man "diametern" på en mutter? Man får måtta mellan ytterkanter och mellan sidor och räkna ut medelvärdet och gissa en hel del.

"Riktiga" CAD-format använder NURBS och genererar grafiken av objekten efter att först ha räknat ut geometrin med en massa decimalers noggrannhet. Så man kan zooma in i evighet och en kurva är fortfarande en kurva, inte en samlig raka linjesegment. En cirkel definieras med sin centrumposition och en radie, information som sparas, så klickar man på cirkeln så kan man oftast direkt få information om radie/diameter, centrumets position, etc.
Re: Svenska användare
May 03, 2012 06:10AM
Som sagt, håller med. STL filer är värdelöst format egentligen, då det är svårt att modifiera..

Men som du sa också, att du ville modifiera en massa saker..

När du väl får igång skrivaren din så är det ju bara att skriva ut ett gäng uppgradering från thinggiverse ? ja menar, du är ju inte den första som har modifierat något..
[www.thingiverse.com] <- denna gillar jag för det blir mindre muttrat TEX
[www.thingiverse.com] <-- Med denna blir det ett mindre kullager och några muttrar på köpet

Ja menar, det finns tonvis med uppgrades gjort redan.. smiling smiley
Re: Svenska användare
May 03, 2012 10:06AM
Nu var jag inte helt seriös dock, därav smileyn. Jag tycker själv bättre om .scad om man vill modifera mer fritt och enklare (Speciellt om där har lagts tid för att göra objektet parametriserat). Dessutom så står avstånd och storlekar tydligt där. Jobbiga här dock är att lokalisera vad som e vad... Enklare modifieringar kan man göra med .stl filen, om där tex är manifold problem, men större ändringar är såklart mer jobb.

.stl har mer eller mindre blivit en form av standard nu dock, men jag ser det mer som det slutgiltiga formatet. Ungefär som binära filer, medan då .scad filer är källkoden man enklare kan modifiera. Så det är inte värdelöst på så sätt, om .stl filen är korrekt.
Re: Svenska användare
May 07, 2012 09:19AM
Jo, jag tänkte uppgradera min rigg med litet saker från Thingiverse...
... när jag får igång den.

Just nu står den bara där och jag försöker förgäves få diverse program att kommunicera med den.

Jag gör en ny tråd om det.
Re: Svenska användare
May 14, 2012 04:29PM
> > > Dagens..
> > > Jag är i byggartagen till att sätta ihop en
> > > mendelmax, och undrar om nån kunde skriva ut
> > de
> > > print-bara delarna åt mig, och skicka för
> > nåt
> > > pris?
> > >
> > > Jag behöver delarna till mendelmax
> > > [www.thingiverse.com]
> > > & delarna till wade's extruder:
> > > [reprap.org]
> > >
> > > Skicka ett mail till Wyldstorm@gmail.com om
> så
> > > skulle vara fallet. smiling smiley
> >
> > Behöver du fortfarande delarna..?
> >
>
Japp, verkligen.
Har skickat ett par meddelanden, så testar ett reply också. winking smiley
Skicka gärna ett mail, det är sista delarna jag behöver.
Re: Svenska användare
May 28, 2012 07:04PM
Nehepp, nån annan som kan printa ut delar?
Re: Svenska användare
May 28, 2012 07:06PM
Wyldstorm Wrote:
-------------------------------------------------------
> Nehepp, nån annan som kan printa ut delar?


Testa IRC då, sitter säkert någon med alla delar klara att skicka.. visst frakt från tyskland eller nåt, men det kan det vara värt..

#mendelmax på freenode! gogo smiling smiley

min skrivare är under service-mode nu tillochmed, så skulle inte kunna om jag ville..
Re: Svenska användare
June 28, 2012 03:35PM
Hej!

Har följt de få trådarna som finns här sedan innan jag skaffade min skrivare.
Jag finns i stockholm och har en Orca 0.40 från mendel-parts.com
som jag för tillfället håller på och skriver ut PLA med en 0,35mm hotend på.

Kör en uppvärmd glasbädd för tillfället men saker tenderar till att släpppa eller warpa.
Har Kapton-tejp men läst att vissa har problem att få PLA att fästa på det.
Några erfarenheter?

/FWolf
Re: Svenska användare
June 28, 2012 06:00PM
Funkar utmärkt för mig med Kapton tejp på en aluminium platta på en värmeplatta.... jag kör på 60C, och värmer till 70C under utskrift...
Re: Svenska användare
June 29, 2012 11:15AM
Tog och skruvade bort hela värmeplattan och gjorde lite modifikation, samtidigt passade
jag på att skura glasskivan ordentligt med t-röd.
Nu kör jag den på 58 grader under utskrift och allt sitter perfekt.
Tror att det kan varit fettfläckar på glasskivan som ställde till det.
Läste någonstans att PLA skulle vara lite väl mjukt vid 60+ grader
men det funkar bra för dig alltså?
Re: Svenska användare
June 30, 2012 09:20PM
Jadå, PLA sitter på rätt bra för mig vid den temperaturen. Dock lossnade en längre tunn grej jag skrev ut en gång... Kanske ska prova att minska temperaturen när jag skriver ut den nästa gång...
Re: Svenska användare
July 06, 2012 09:38AM
Hej,

Är ny på forumet och tänkte bara presentera mig!

Färdigställde en Prusa Mendel maskin under våren och har nu kört den ett par månader med helt acceptabelt resultat.
I mån av tid skulle jag även kunna tänka mig att skriva ut delar för andras nybyggen, maskinen (och jag) finns i Skåne.
Re: Svenska användare
October 01, 2012 08:54AM
Hej!
Jag är snart ägare av en prusa i2, delarna börjar ramla in från olika håll. smiling smiley
När jag väl har fått ihop alltsammans och kört igenom kalibreringen så hjälper jag gärna till med delar.
Finns i Göteborg.
Re: Svenska användare
October 14, 2012 03:57PM
Har presenterat mig tidigare i tråden har jag för mig men kan lika gärna uppdatera lite då jag nu faktiskt har fått igång min mendel och kalibrerar för fullt...
Ska se till att få ett konsekvent utskriftsresultat först men sen kan jag lätt tänka mig att replikera vidare utskrivna delar till den som behöver.
Ska försöka få ut generation 2 till mig själv först bara, självreplikering är väl det egentliga eldprovet, blir nog en av Lulzbot's TK-0 kanske, när de får ut en ordentlig release... Någon som har bra koll på var man kan beställa aluminiumprofil, 20mm, T-slot? Har kollat runt lite men hör gärna om nån har erfarenhet...
Re: Svenska användare
October 24, 2012 03:20AM
Hej alla!

Jag har precis beställt grejor till en mendelmax som jag tänkt börja bygga när delarna kommit, lär ta tid vad jag har förstått.
När man väl fått ihop den, vilket jag inte tror är så svårt, är det mycket jobb med kalibrering?
Re: Svenska användare
October 24, 2012 05:02AM
Efterlyser källa på ABS pellets.
Re: Svenska användare
November 19, 2012 03:39PM
Hej jag har kollat lite på youtube på 3d skrivare!
verkar som om det är svårt att få en bra finish på grerna.
är det någon som har lyckats med att få en bra utskrifts kvalite?
har ni några tips på vad jag skall tänka på om jag bygger en 3d skrivare?
Re: Svenska användare
November 20, 2012 01:27AM
Hej och välkommen!

Bra finish är ju lite subjektivt, jag tycker att efter kalibrering så blir utskrifterna klart i klass med vad betydligt dyrare professionella maskiner kan åstadkomma. När jag kommer hem idag så kan jag lägga till lite bilder av vad jag har skrivit ut. Vad gäller PLA så ger en fläkt stor kvalitetsförbättring, håller på att fixa en bättre fläkthållare som ger en jämn fördelning av flödet runt munstycket.
Vad jag tänkte på när jag bestämde mig för en Mendel Prusa Iteration 2 var att den skulle vara enkelt tweakbar för att kunna hänga med i den snabba utvecklingen av 3D-skrivare som pågår nu. Köper man tex en Makerbot eller en Up! så blir man mera låst. I efterhand så lutar jag åt att en MendelMAX kanske hade varit ett bättre förstaval, men jag är hemskt nöjd med min Prusa!
En sak att tänka på är att storleken inte betyder allt, det mesta som man skriver ut är småsaker, stora utskrifter tar många timmar att färdigställa och det går ju alltid att skriva ut saker i delar och limma ihop dem efteråt.

Mvh
Anders


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Svenska användare
November 26, 2012 08:09AM
För att dela med mig av lite erfarenheter med reprap-byggen: försök få tag på utskrivna delar då dessa (om de är printade med en välkalibrerad skrivare) håller någorlunda kvalité: själv byggde jag min första medel med TechZones laserskurna plywood (back in the day...); vissa delar av dem var riktigt skeva och jävliga, speciellt kugghjulen var oanvändbara.
Verkar som om Karlbergs gjutna polyuretandelar inte höll standarden till 100% heller, så satsa på printade delar i den mån det går.
Mitt nuvarande prusa2-bygge går fan så mycket smidigare med egenskrivna delar av någorlunda fin, men viktigast av allt konsekvent, kvalité.

Satsa på ett munstycke på <0.5, kör på 0.5 nu och det verkar som den är lite väl rinnig och bildar en del blobbande (lätt att rensa upp färdiga prints dock...) tänkte satsa på en 0.35:a nästa runda.
Se till att gängstängerna, speciellt z-skruvarna, är raka. Allt för att få så jämn kvalité som möjligt och undvika svajjiga prints.

Annars är det bara att köra på, det mesta lär man sig under byggets gång. Förvänta dig ingen nanometerprecision från början, men med lite kalibrering och finjustering borde det lösa sig (kör igenom kalibreringsguiden på wikin, lägg upp bilder och info på forumet så brukar man få bra svar rätt fort om man kör fast).
Har rätt mycket bilder upplagda på min blogg om du vill kolla kvalitén från en amatörbyggd och kalibrerad mendel. Som sagt, viktigare att måtten på delarna stämmer och finishen är sammanhängande än att det ser bra ut; kan va lite off, så länge det är lika off hela tiden...

Och kom ihåg att du kan skriva ut delarna till exempelvis en Prusa från en makerbot, men inte vice versa...

MvH Jocke
Re: Svenska användare
November 26, 2012 01:17PM
Min MakerGear Prusa som jag byggde förra året funkar fint fortfarande utan att göra mer än att köra Aceton på värmeplattan för att rensa bort damm och annat som kan ha uppstått.
Re: DELAR 3D SKRIVARE
January 17, 2013 10:39AM
seth.lindholm@gmail.com Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej jag har tänkt att
> bygga ihop en Prusa Mendel V2
>
>
>
> Finns det någon som vill skriva ut delar till
> mig? (PRIS?)
>
> Här är delarna man behöver:
> [reprap.org]
>
> Här är mina kontakt uppgifter >
> fredrik_142@hotmail.com
>
Re: Svenska användare
January 21, 2013 05:25AM
Hej,

Jag är intresserad av spruta lite levande celler på något underlag smiling smiley
Än har jag inte skaffat någon 3d skrivare vilket känns skönt. Man har ju fortfarande alla möjligheterna och chanserna kvar. Jag håller på göra mig bekant med modellerna och varianterna. Om man köper man en kit och sedan kommer man på att det inte var lösningen man hade tänkt sig så går det inte att backa.


Mvh
George
Stockholm
ZT
Re: Svenska användare
January 21, 2013 09:28AM
Klart det går backa. Det enda man förlorat är tid och pengar.
Räkna med att en 3D skrivare ändå tar massa tid och kostar en hel del pengar.
Bli inte förvånad om du har lag 8-10 tusen innan du har en fungerande in-trimmad maskin.
Re: Svenska användare
January 21, 2013 11:14AM
ZT Wrote:
-------------------------------------------------------
> Klart det går backa. Det enda man förlorat är
> tid och pengar.
> Räkna med att en 3D skrivare ändå tar massa tid
> och kostar en hel del pengar.
> Bli inte förvånad om du har lag 8-10 tusen innan
> du har en fungerande in-trimmad maskin.
Tack! Egentligen det är dessa pengar (och även en del tid) man fösöker spara så gott det går innan man väljer ett print system.
Re: Svenska användare
February 04, 2013 07:57AM
Hej!
Sitter och kör på en soliddole 2:a jag och vill passa på att rekommendera denna skrivare om ni inte känner för att mecka en hel massa själv. Sen kan man ju givetvis mecka med den om man vill förbättra den ytterligare, men det är upp till var och en.
Har lite grejor på thingiverse som jag knåpat ihop.
Skoj att se en svensk grupp!
Re: Svenska användare
February 16, 2013 04:17AM
Hej hej,
Tänkte bara presentera mig.

Andreas heter jag, jag har en så gott som färdigbyggd MendelMax och bor i Göteborg.
Har en gammal tråd på Svenska Elektronikforumet om bygget, men den är i starkt behov av komplettering. Motivationen och orken tröt en lång tid efter sista posten, men sen i julas har jag kommit igång igen på allvar.
Idag ska jag fixa min överhettade/skeva extruder, sen tror jag de makinen ska vara i användbart skick.

När jag fått ordning på grejerna kommer nog en uppdatering i den gamla tråden med.

PS jag brukar oftast hänga i "Mendelmax support" på Google groups, men tittar in här ibland också.

/Andreas
Re: Svenska användare
August 10, 2013 09:34AM
Hej, Mikael heter jag. Jag bor (snart) i gbg och vill ha en reprap. Vart ska jag vända mig för att komma i kontakt med sånna som håller på med detta i gbg?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login