Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Bygglogg Prusa Mendel

Posted by ETJonasson 
Bygglogg Prusa Mendel
April 02, 2012 05:36PM
Delarna till min Prusa Mendel har börjat anlända, så jag tänkte att det kunde vara kul att skriva en bygglogg - kan hända är det av intresse för folk som funderar på att ge sig på ett RepRap-bygge själva.

Vi börjar med Hot-end:en, dvs. munstycket som smälter och lägger ut plasten. Följande är ett Arcol V.4.0-kit från tyska 2printbeta:



Gäggan som ni ser på bilden är så kallad "Fire Cement", ett värmebeständigt material som hårdnar efter någon dags väntan eller 5 mins uppvärmning till 250 grader. Jag föredrog att vänta och låta den stelna själv eftersom jag ännu inte fått resten av delarna.



Med lite tur så anländer elektroniken imorgon.


-------

Emil
Re: Bygglogg Prusa Mendel
April 02, 2012 07:31PM
kul att se att någon gör en uppdatering, kanske jag ska göra detsamma när jag kommer hem från semestern..

ifall du får för lite firecement eller att den spricker, så åk förbi någon elektriker som arbetar inom industri, de har såkallad brandcement för tätning av kabelhål och dylikt. Rekommenderas starkt plus att den lilla mängden man behöver, får man gratis ifall man har talets gåva.

oh.. tråden som används för att värma upp nozzeln finner man i valfri brödrost, klipp i valfri mängd, koppla den till en mosfet transistor och välj mittenbenet att reglera tempraturen.. sedan tar du drivpaketet från brödrosten och kopplar in på mosfetten, dock brukar det inte finnas drivpaket, så det är bara koppla direkt på 230v

heatchamber, efter många funderingar, skulle det lika väl fungera att använda en kort M10 bult, borra först med 1mm diam borr, ca 3mm djupt i ena sida, och sedan borra 3 eller 5mm hål nästan hela vägen igenom så hålen möter varandra..

gängningen på m10 bult är perfekt för att linda tråden ifrån brödrosten och isoleringen kan göras med kapton tejp eller brandcement.. för att hålla brandcementen på plats skulle man kunna använda sig av en stump pvcrör (finns hos elektrikern)

lycka till. ska följa tråden.


[www.youtube.com]
Re: Bygglogg Prusa Mendel
April 03, 2012 03:24AM
Hej

Kul att se lite svenskt här inne i på reprap forumet.
Är själv i slutstadiet på mitt bygge:


skall också följa tråden.
Re: Bygglogg Prusa Mendel
April 03, 2012 08:44AM
Skall uppdatera igen så fort som paketet med elektroniken kommer.

decker, ta dig gärna en titt på den här tråden och skicka ett meddelande/skriv en post så uppdaterar jag listan med ditt projekt också.


-------

Emil
Re: Bygglogg Prusa Mendel
August 08, 2013 06:52AM
Oj då, den här tråden blev det visst inget av. Jag satte ihop skrivaren några veckor efter att jag startat tråden, men sen så hade jag problem (mitt RAMPS-kort brann upp) samt var upptagen med utlandsstudier ett tag.

Nu har jag fått igång skrivaren och håller som bäst på att kalibrera. Skall lägga upp några bilder på bygget samt resultatet inom några dagar förhoppningsvis.


-------

Emil
Re: Bygglogg Prusa Mendel
August 19, 2013 03:09PM
Vad gjorde du för att elda upp ramps-kortet?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login