Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Vinkkejä prusan hankkimiseen.

Posted by eniq1on 
Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 04, 2012 01:52PM
Eli tilanne on tämä, olen opiskelija wich means mulla ei oo rahaa tuhlata ja aattelin hankkia prusa mendelin.
Joten onko järkevintä tilata valmis paketti jostain vai ostaa osat erikseen ja toivoa et on muistanu hommata kaiken tarpeellisen.

[www.emakershop.com] täältä löytyy muoviosia näköjään kohtuu hintaan.

Alan kääntyä siihen tulokseen että ostan osat erikseen ja kasaan pikkuhiljaa. Säästyy rahaa toivottavasti.

Ainut onglema nyt on etten ole vielä kerennyt perehtyä kunnolla tuohon laitteen elektroniikkaan. Ymmärsin että noita aivoja tälle laitteelle on monia. On noita gen 3, 6, 7 ja sitte on naitä RAMPS. Mikä noista on kannattavin hankkia?

Olen elektroniikka alan koulun käynyt mutta en osista tahtoisi alkaa silti kasaamaan noitakaan.

Edited 5 time(s). Last edit at 04/05/2012 03:35AM by eniq1on.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 05, 2012 06:43AM
Shoppailemalla vehkeen osa kerrallaan pääsee kyllä halvemmalla.

Muoviosasettejä saa aika halvalla. Kierretangot, sileät tangot, ruuvit ja mutterit eivät myöskään maksa maltaita ja ne voi löytää paikallisesta rautakaupasta.

Pursottimeen, laakereihin, printtaustasoon, moottoreihin vetohihnoineen ja elektroniikkaan (Sanguinololu taitaa olla halvin elektroniikka) meneekin sitten yhteensä yllättävän paljon rahaa itse runkoon verrattuna. Näitä voi ostaa mistä halvimmalla saa, mutta ostamalla monesta eri paikasta, rahansäästö kuluukin helposti postikuluihin. Jos nuo saa alle 250 euroon niin sitä voi pitää varsin hyvänä saavutuksena.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 08, 2012 01:12PM
Jeps, oon nyt tehny taulukon jossa on kaikki osat joita tartten ja lasken vähän hintaa. Suurin mysteri vielä on nuo muoviosat, pitäs saaha ne halvalla jostain mutta kun maksavat niin pirusti. Jos joku tuntee piston sydämmessään ja tahtoo auttaa köyhää opiskelijaa niin kertokaa, maksan matskut jne jne.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 09, 2012 08:25AM
Nyt on muoviosat, hihnat ja laakerit tilattu. Huomenna rautakauppaan ja miettimään mistä löytys pursottimeen suutin.
MH
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 10, 2012 03:03PM
Voisitko jakaa täällä mistä olet löytänyt osat halvimmalla? Itseäni kiinnostaisi myös Prusan kokoaminen ja eMAKERshopista tilaisin tällä hetkellä itse varmaankin suurimman osan. Sanguinololu + Pololut näyttäisi löytyvän reilu 110e ebaystä, valmiiksi koottuna ja testattuna.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 12, 2012 01:40AM
Suuntaa antavat hinnat POSTEINEEN,
eli jos oikeen dyykkaa ja ettii ja ei laske omalle työlle hintaa niin kai siihen ~300€ pääsee.

Pultit, mutterit, tangot, ja rikat yms rautakauppa tai [www.ruuvilinja.fi] ~10-20€

Muoviosat emakers tai [www.resco-research.com] ~60-80€ (Kysele jos joku suomessa tekis halvalla "kaverille")

Pursottimen teen itse kikkailemalla. Eli jotain messinki romua ettii rautakaupasta tai vastaavasta. ~10-20€

DIY Sanguinololu + rajakytkimet + 4x Pololu + 5x Nema 17. emaker tai ebay. ~150-190€

Printti alustan teen itse alumiinistä ja tehovastuksista, ja varmaankin lasipinta päälle. ~10-20€

Ja sitten tuo ABS tai PLA lanka niin katso [reprap.org] ~20-30€ / kg

joten 260-360€ langan kanssa. Tais tulla vähä optimistinen lasku mutta kumminkin grinning smiley


Itse ilman lankaa sain tuhlattua 350€.
MH
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
April 12, 2012 02:38PM
Listasta taitaa puuttua vielä laakerit ja hihnat?

Ruuvilinjasta en löytänyt sileitä tankoja, eli nämä pitäisi löytää jostain. Pitääpä kierrellä rautakaupoissa jossain välissä.

Kierretangot muuten löytyy Motonetistä melkein samaan hintaan, eli säästää postikuluissa jos sattuu sellainen löytymään lähistöltä.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/12/2012 04:37PM by MH.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
May 04, 2012 03:48AM
Itse sain jotenkin posautettua mikropiirini käytössä joten tuli takapakkia vähän. Tilasin mikropiirien kanssa samalla heatbedin. Itse kun rakentelin tuon hot endin niin sen kanssa on myös ollut vähän ongelmia. Tiedä vaikka ensiviikolla pääsisi ajamaan jotain osia.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
May 04, 2012 04:24PM
Vähän hiljainen tää suomalainen jaosto, ja en tiedä onko oma viritelmä prusa vai mikä, mutta jotain sukua varmaankin.
Omat osat on osia Agfan skannerista, jostain matriisikirjoittimista ja sieltä ja täältä.
Kuvallista infoa projektista, kun ei jaksa niin pitää blogia:
[www.dropbox.com]
Tämä hotend oli täys katastrofi:
[www.ebay.com]
Mutta esim tän kaverin tuotokset toimii, ainakin tänään:
[www.ebay.com]
Kaptaani teippi on hyvää kamaa ja saa esim dealextremestä.
Tarkoitus muuntaa pikkuhiljaa naatiivimmaksi tätä konstruktiota,
"ruostuvaa" 8mm tankoa saa tosiaan SIL shopista.
Kerron sit lisää jos jotain kiinnostaa.
... jatkoa
ruostuva "8mm" tanko olikin reilu 8mm, ja vähän kuitenkin epätasaista.

Edited 3 time(s). Last edit at 05/05/2012 06:15AM by Tertzoid.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
June 03, 2012 01:18PM
Noniin tänään sain omani vihdoin toimimaan oikein ja tulostettua ensimmäisen kappaleen. Tuolla on kuvia ja nyt kehtaan sanoa rakentaneeni toimivan Prusan. Joten jos joku tarvitsee apua niin voin koittaa jotain suomenkielellä neuvoa.

Kuvia [www.dropbox.com]

wadesmall kansiossa on kuvat onnistuneesta kappaleesta.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/03/2012 01:20PM by eniq1on.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
June 05, 2012 03:55PM
Onnittelut thumbs up
Tuosta se kalibrointi, virittely ja testailu vasta alkaa.

Paperi pohjana välttää, mutta joustaa/venyy vanuu liikaa, ohut pahvikin parempi, ja mieluiten se kaptaaniteippi.
Onko tuo matsku PLA:ta vai ABS:ia? Mullei oo kokemusta kuin ABS:ista.
Pidemmissä printtauksissa kannattaa seurata lämpöjen johtumista extruderiin, ei niin PLA ongelma.
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
June 19, 2012 04:19AM
Joo on PLA:ta ja oon vaihtanu paperin plexiin koska lasiin ei vaan saa tarttumaan millään ilveellä. Nyt ongelmana on se ettei viimosissa layereissä o otarpeeks muovii. Se näyttää kun se vika kerros ois tehty fill density 25% confused smiley

[www.dropbox.com] Tuossa on kaikenlaisia kuvia. Problems kansiossa on ne ongelmat. (ylläri)
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
June 19, 2012 07:21AM
Slic3r ainakin aiheuttaa ylläreitä, ite nykyään katon Repetier Hostilla, miltä lopputuloksen tulisi näyttää.
Jos on paljon perimetrejä / pieni kappale, niin sliceri voikin päättää (bugintapainen?), ettei tähän solideja kerroksia tarviikaan laittaa. Onpa joskus tullut ylimääräinen "kansikerros" kuppimaisen printtauksen päälle confused smiley
Re: Vinkkejä prusan hankkimiseen.
August 03, 2012 04:40AM
Totesin eilen, että mm Vantaan Puuilosta löytyy vedettyä terästankoa (lienee ruostuvaa).
Esim 2 metriä 8mm 2.90€/kpl tongue sticking out smiley
LM8UU luisui siinä kivasti.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login